Uit elkaar? Houd rekening met jullie kinderen

februari 16, 2020 0 Door Tom Hoovers

Mediators streven ernaar om mensen zo goed en zoveel mogelijk te ontzorgen. Zowel op financieel, juridisch als fiscaal gebied. Voor een mediator is het enorm belangrijk om de belangen van beide partijen niet uit het oog te verliezen. Een scheiding is een emotioneel proces. Dit moet niet overschat worden.

Rekening houden met de kinderen

Er zijn, gelukkig, partijen in Nederland die meerdere soorten diensten aan kunnen bieden om beide partijen te kunnen helpen met de scheiding. Scheiden doe je samen is er daar een van. Scheiden doe je samen heeft o.a. een kindercoach in dienst. Voornamelijk wanneer er kinderen in het spel zijn is het belangrijk dat de scheiding gemoedelijk verloopt. Wij snappen als geen ander dat dit in sommige gevallen erg lastig kan zijn. Het effect op de kinderen wordt vaak enorm onderschat. Daarom is het inschakelen van een kindercoach absoluut geen overbodige luxe. Kinderen moeten ook kunnen praten over de situatie en hun stem laten horen. Daarom is het belangrijk dat er ook met hen rekening gehouden wordt.

De rechtbank in

Uiteraard kan het zo zijn dat de scheiding zo enorm uit de hand is gelopen dat een mediator niks meer kan betekenen voor jullie. Hierdoor zijn jullie genoodzaakt om voor de rechter te verschijnen en het middels de juiste advocaten uit te spelen. Als de rechtbank zich ermee moet bemoeien kost het veel geld. Tevens is het zo dat er bijna altijd sprake is van een verliezer en een soort van winnaar. In hoeverre je dit een winnaar kan noemen natuurlijk… In de rechtbank wordt in ieder geval veel minder rekening gehouden met beide partijen. Tijdens mediaton worden de belangen uitgesproken en afspraken gemaakt. Mediators streven ernaar dat er geen sprake is van een winnaar of een verliezer. Zij willen dat beide partijen tevreden de kamer verlaten en uiteindelijk op goede voet verder kunnen.

Kosten besparen

Een scheiding kost veel geld. Toch is het mogelijk om de kosten zo veel mogelijk te beperken. Het is mogelijk om een advocaat met elkaar te delen. Hierdoor deel je ook de kosten. Een mediator is ook aan het werk namens beide partijen. Hierdoor worden deze kosten ook vaak gedeeld. Dit scheelt enorm veel geld. Als een mediator ingeschakeld wordt i.p.v. advocaten, gaat het proces vaak veel sneller. Hierdoor bespaar je uiteraard ook veel geld. Bij mediaton is sprake van een aantal sessies. Bij een scheiding via de rechtbank hebben we het al snel over maanden, misschien wel jaren.

Lees meer verhalen van alleenstaande moeders op Love2bemama.com